Ginekomastia

Ginekomastia jest wynikiem nadmiernego rozwoju jednej lub obu piersi u chłopców i mężczyzn. Zazwyczaj jest to efekt wahań hormonalnych w okresie dojrzewania, a zmiany ustępują samoczynnie z upływem czasu. Ginekomastię mogą również powodować:

• Niektóre leki na receptę
  • Sterydy anaboliczne
  • Choroba wątroby lub nerek
  • Zażywanie narkotyków
  • Uraz klatki piersiowej
  • Otyłość
  • Niektóre rodzaje raka

Rozpoznanie przyczyny ginekomastii jest kluczowe, ponieważ często jej wyeliminowanie może rozwiązać problem bez konieczności operacji. Dotyczy to np. leków – zaprzestanie ich przyjmowania zazwyczaj odwraca niepożądany efekt. Przy stawianiu diagnozy lekarz powinien również określić, czy nadmiar tkanki jest gruczołowy czy tłuszczowy, ponieważ metody leczenia mogą być różne dla obu.

Warto wiedzieć, że ginekomastia nie jest rzadką przypadłością. Nie zmienia to faktu, że jej skutki mogą być bardzo dotkliwe: od wpływu na osobiste relacje, po unikanie miejsc publicznych, takich jak basen czy plaża. Na szczęście istnieje procedura chirurgiczna, która odwraca objawy ginekomastii, dając, w większości przypadków, trwałe efekty.

Dla mężczyzn, u których ginekomastia nie ustępuje samodzielnie, mimo upływu czasu i wyeliminowaniu ewentualnych przyczyn (np. leki). Ważne jest też potwierdzenie lekarza, że nie można jej leczyć metodami niechirurgicznymi.

Przed operacją

Wstępna konsultacja z chirurgiem plastycznym to kluczowe spotkanie, podczas którego lekarz dokładnie ocenia aktualny stan zdrowia i schorzenia Pacjenta.  W atmosferze zaufania i zrozumienia, Pacjent może podzielić się swoimi obawami i wątpliwościami, związanymi z planowaną operacją. Powinien on opuścić gabinet lekarski z pełną wiedzą na temat zabiegu, jego efektów oraz procesu powrotu do zdrowia.

Metody wykonywania operacji ginekomastii

Metody, za pomocą których dr Szymon Kołacz wykonuje operację redukcji piersi u mężczyzn :

Liposukcja
Liposukcję wykonuje się w sytuacji, kiedy przyczyną powiększenia piersi jest głównie tkanka tłuszczową. Procedura ta polega na wprowadzeniu niewielkiej kaniuli bezpośrednio do tkanki piersi i odessaniu niepożądanych komórek tłuszczowych. Techniki liposukcji są różne, a lekarz dostosowuje je w zależności od potrzeb i pożądanych przez Pacjenta efektów. Liposukcja pozwala na odpowiednie wyrzeźbienie klatki piersiowej i dopasowanie jej do proporcji reszty ciała. Końcowy wynik operacji ginekomastii za pomocą liposukcji jest naturalny, długotrwały i pozostawia prawie niewidoczne blizny.

Chirurgiczne wycięcie
Metodę stosuje się, kiedy wskazane jest usunięcie tkanki gruczołowej. Podczas operacji ginekomastii tą metodą lekarz wykonuje nacięcia w okolicach otoczki lub w naturalnych fałdach skóry pod spodem piersi. Właściwe nacięcie zależy w dużej mierze od ilości tkanki i skóry, które należy usunąć. Dzięki doświadczeniu chirurga plastycznego, widoczne  blizny po zabiegu będą minimalne.

Procedura łączona
U niektórych mężczyzn najlepsze efekty można osiągnąć dzięki połączeniu liposukcji i wycięcia chirurgicznego. Zazwyczaj taka procedura rozpoczyna się od chirurgicznego wycięcia tkanki i skóry, a następnie za pomocą liposukcji usuwa się niechciane złogi tłuszczu i rzeźbi pożądany kształt klatki piersiowej. Te same nacięcia są wykorzystywane do obu procedur, więc nie ma ryzyka dodatkowych blizn.

Jak wygląda procedura przy ginekomastii?

Zabieg redukcji piersi wykonywany jest w znieczuleniu ogólnym lub znieczuleniu miejscowym. Operacja zazwyczaj zajmuje godzinę lub dwie, w zależności od ilości korekty, która zostanie wykonana. Następnie Pacjent zostaje przeniesiony na salę pooperacyjną, na której personel medyczny czuwa nad bezpiecznym wybudzeniem ze znieczulenia. Pobyt w szpitalu trwa zazwyczaj ok. 1 doby lub mniej.

Zwykle po operacji redukcji piersi występuje obrzęk i dyskomfort, który można zmniejszyć za pomocą leków doustnych. Pacjent wraca do codziennej aktywności w ciągu tygodnia lub dwóch, choć blizny mogą być widoczne jeszcze przez kilka kolejnych miesięcy. To czasem powstrzymuje Pacjentów przed niektórymi aktywnościami, takimi jak korzystanie z basenu lub plaży. Ważne jest również zabezpieczenie nacięć przed promieniami UV, ponieważ ekspozycja na słońce może opóźnić proces gojenia. Po zabiegu operacyjnym zalecana jest kamizelka  uciskowa na okres 1 miesiąca.

Ginekomastia może być stanem psychologicznie szkodliwym, który wpływa na pewność siebie i osobiste relacje. Operacja redukcji piersi, dostosowana do indywidualnych potrzeb, może być sposobem na przywrócenie bardziej „męskiego” wyglądu, a tym samym poczucia własnej wartości.

Często zadawane pytania dotyczące ginekomastii

Co to jest ginekomastia?

Ginekomastia jest częstym schorzeniem, które powoduje powiększenie męskiej tkanki piersi. Można ją zaobserwować u mężczyzn w każdym wieku, ale zwykle występuje w okresie noworodkowym, w okresie dojrzewania i starszej dorosłości. Istnieje wiele przyczyn ginekomastii, najczęściej brak równowagi hormonów testosteronu i estrogenu.

Jak często występuje ginekomastia?

Ginekomastia jest najczęstszą chorobą piersi u mężczyzn. Dotyka od 50 do 65% chłopców i mężczyzn na całym świecie.

Kto może mieć ginekomastię?

Ginekomastia może wystąpić w różnym czasie:

• Noworodki: Ponad połowa noworodków płci męskiej ma powiększone piersi lub zawiązki piersi. Ten stan jest spowodowany poziomem estrogenu matki. Powiększone piersi zwykle ustępują w ciągu kilku tygodni.
  • Okres dojrzewania: Ponad połowa nastoletnich chłopców ma w pewnym stopniu powiększone piersi. Wahania hormonów, w tym spadki testosteronu i skoki poziomu estrogenu, powodują wzrost tkanki piersi. Stan ustępuje, gdy poziom hormonów się wyrówna – proces ten trwa od sześciu miesięcy do dwóch lat.
  • Dorosłość: Powiększone piersi częściej występują u mężczyzn powyżej 50. roku życia. Z wiekiem ciała mężczyzn wytwarzają mniej testosteronu. Mogą również mieć więcej tkanki tłuszczowej, co stymuluje produkcję estrogenu i wzrost tkanki piersi.

Co powoduje ginekomastię?

Ginekomastia lub zmniejszenie piersi u mężczyzn może wystąpić z różnych powodów, takich jak czynniki dziedziczne, problemy hormonalne, otyłość, niektóre choroby lub długotrwałe stosowanie niektórych leków lub sterydów. Czasami osoby z otyłością rozwijają powiększone piersi z powodu nadmiaru tkanki tłuszczowej. Ten stan jest znany jako pseudoginekomastia.

Co m.in. może powodować ginekomastię?

• Guzy nadnerczy
  • Alkoholizm.
  • Choroba nerek lub niewydolność nerek.
  • Zespół Klinefeltera (choroba dziedziczna).
  • Choroba wątroby
  • Choroba tarczycy
  • Powiększona prostata.

Leki:

• Amfetamina, marihuana i opioidy.
  • Sterydy anaboliczne.
  • Olejki lawendowe i olejki z drzewa herbacianego (znajdujące się w suplementach ziołowych i produktach do pielęgnacji skóry).

Jak leczy się ginekomastię?

Jeżeli występuje czynnik wyzwalający powstanie ginekomastii to trzeba go w pierwszej kolejności wyeliminować.

Niektórzy mężczyźni decydują się na operację zmniejszenia piersi. Podczas tej procedury doktor Kołacz usuwa tkankę piersi, aby zmniejszyć piersi.

Blizny po leczeniu ginekomastii?

Doświadczony chirurg plastyczny sprawi, że blizny nie będą widoczne. W zależności od rozległości zabiegu długość blizny będzie się różnić. W większości przypadków często występuje blizna w dolnej części otoczki. W przypadku wykonania liposukcji mogą pozostać drobne blizny na klatce piersiowej lub pod pachami.

Czy rekonwalescencja po operacji ginekomastii wiąże się z bólem?

Łagodna bolesność i ból w leczonych obszarach będą występować przez kilka pierwszych dni. Chirurg najprawdopodobniej przepisze leki przeciwbólowe, aby pacjent czuł się komfortowo. Pacjenci, którzy dokładnie postępują zgodnie z instrukcjami chirurga, osiągną bezpieczniejsze i szybsze gojenie.

Jaki rodzaj znieczulenia w operacji ginekomastii?

Operację zmniejszenia piersi u mężczyzn można przeprowadzić w znieczuleniu ogólnym lub w sedacji dożylnej wraz ze znieczuleniem miejscowym. Doktor Kołacz określi rodzaj znieczulenia w zależności od okoliczności konkretnego przypadku. Znieczulenie będzie wykonywane przez doświadczonego anestezjologa

Jak długo trwa operacja ginekomastii?

Czas trwania operacji ginekomastii różni się nieznacznie w zależności od ilości tkanki, którą należy usunąć, rodzaju zastosowanego znieczulenia i techniki stosowanej przez dr Kołacza. Ogólnie rzecz biorąc, większość procedur trwa około dwóch godzin.

Czy ginekomastia odrasta po operacji?

Operacja ginekomastii trwale usuwa nadmiar tkanki. Jednak problem może się powtórzyć w zależności od przyczyny ginekomastii. Na przykład nadmierny przyrost masy ciała lub ciągłe stosowanie sterydów może spowodować ponowne pojawienie się ginekomastii po operacji.

Gdzie wykonuje się nacięcia chirurgiczne w celu zmniejszenia piersi u mężczyzn?

Nacięcia do zmniejszenia piersi u mężczyzn wykonuje się wokół dolnej krawędzi otoczki. To położenie sprawia, że blizna jest bardzo niewidoczna.

Czy liposukcja jest stosowana w leczeniu ginekomastii?

Liposukcja jest zwykle włączana do operacji zmniejszenia piersi u mężczyzn, jeśli pacjent ma nadmierną ilość tłuszczu. Jednak sama liposukcja nie pomoże osobie z ginekomastią, ponieważ nie jest w stanie wyeliminować nadmiaru tkanki gruczołowej lub skóry.

Czy ginekomastia to rodzaj raka?

Nie, ginekomastia to nie rak. Jest to łagodna choroba i może być prawdziwym kłopotem dla mężczyzny, który ją dostanie. W każdym razie guzek w piersi zawsze powinien budzić niepokój. Rak piersi u mężczyzn występuje bardzo rzadko i występuje u mniej niż 1% mężczyzn i generalnie występuje u starszych mężczyzn. Ginekomastia często występuje po obu stronach, więc jeśli guz piersi występuje tylko po jednej stronie, może to być bardziej podejrzane o raka. Byłoby niezwykle niezwykłe zobaczyć raka piersi u mężczyzn po obu stronach w tym samym czasie.

Czasami historia pacjenta może dać wskazówkę, czy guzek może być rakiem. W innych przypadkach może być wymagana mammografia lub USG. Czasami należy wykonać biopsję tkanki, aby upewnić się, że nie jest to rak. Chociaż biopsje igłowe, które pobierają tylko niewielką próbkę tkanki, mogą sugerować, że guzek jest rakiem, jedynym sposobem potwierdzenia, że to nie jest rak, jest wycięcie całej masy i zbadanie jej pod mikroskopem.

Czy ginekomastia może przekształcić się w raka?

Rak powstający w ginekomastii został opisany w literaturze medycznej, ale jest bardzo rzadki. W przeciwnym razie wszyscy z ginekomastią byliby zachęcani do jej usunięcia jako środka zapobiegawczego. W rzeczywistości tak nie jest.

Kiedy mogą ponownie rozpocząć treningi po operacji ginekomastii?

Zalecam, aby pacjenci unikali treningu klatki piersiowej przez cztery tygodnie. Powinni zacząć ten trzeci tydzień od lekkich ciężarów, może nawet maszyn, tylko po to, aby krew płynęła i tak dalej. Stopniowo można stosować cięższe ciężary. Nie trenując klatki piersiowej przez trzy lub cztery tygodnie, mogą uniknąć gromadzenia się płynów lub innych problemów w miejscu operacji. Następnie powinni zacząć powoli, aby uniknąć obrażeń.