Redukcja piersi

Zmniejszenie piersi

Zmniejszenie piersi to sposób na wyrównanie proporcji ciała, złagodzenie dolegliwości fizycznych i poprawę komfortu psychicznego Pacjentki.  Operacja polega na usunięciu nadmiaru tkanki gruczołowej piersi oraz skóry w celu osiągnięcia pożądanego rozmiaru miseczki. Dodatkowo modeluje się kształt piersi, tak, aby zapewnić najlepszy efekt estetyczny.

Dla Pań, które mają jeden lub więcej z następujących problemów:

• Zbyt duże piersi, które uniemożliwiają aktywność fizyczną lub noszenie niektórych rodzajów ubrań
  • Nieproporcjonalne piersi do reszty ciała
  • Dyskomfort psychiczny spowodowany zbyt dużym rozmiarem miseczki
  • Nawracające bóle pleców i szyi spowodowane ciężarem biustu
  • Podrażnienie skóry i wysypka spowodowana otarciami pod biustem

Różne techniki redukcji piersi

Wybór techniki operacyjnej jest uzależniony od wielu czynników, ale przede wszystkim od ilości tkanki, która ma być usunięta. Lekarz ma do wyboru kilka metod chirurgicznego wycięcia nadmiaru skóry i gruczołu piersiowego. Ostateczną decyzję podejmuje się, mając na uwadze bezpieczeństwo oraz  jak najlepszych wygląd i komfort Pacjentki. Najczęściej blizna jest zlokalizowana tylko wokół kompleksu brodawka-otoczka oraz pionowa w dół. W bardzo rzadkich przypadkach blizna jest dodatkowo zlokalizowana w fałdzie podpiersiowym. Zawsze po zabiegu pierś będzie zmniejszona, podniesiona i symetryzowana, poszerzone kompleksy brodawka-otoczka zmniejszone i symetryzowane, tak aby ostatecznym efektem zabiegu były jak najbardziej podobne do siebie piersi. Jeżeli pacjentka sobie życzy jest możliwość jednoczasowego konturowania dekoltu przeszczepem własnej tkanki tłuszczowej – więcej informacji można uzyskać podczas konsultacji.

Pomniejszenie piersi – przed operacją

Podczas pierwszej, wstępnej konsultacji lekarz oceni jak duża korekta biustu jest potrzebna i możliwa do wykonania. Wyjaśni również na czym polega procedura, aby Pacjentka miała pewność, że podejmuje słuszną decyzję. Mimo niewątpliwych korzyści, jakie przynosi zmniejszenie piersi, decyzja o operacji musi być podjęta po uzyskaniu niezbędnych informacji i rozwianiu wszelkich wątpliwości. Przed zabiegiem operacyjnym niezbędne jest zaprzestanie palenia papierosów na co najmniej 30 dni. Należy pamiętać, że po zabiegu zmniejszenia piersi nie będzie możliwe karmienie piersią. Jeżeli planujesz ciążę to najlepiej wykonać zabieg po zakończeniu karmienia piersią.

Jak wygląda procedura zmniejszenia piersi?

Operacja redukcji (zmniejszenia) piersi najczęściej wykonywana jest w znieczuleniu ogólnym. Nacięcie obejmuje otoczkę (celem uniesienia oraz symetryzowania ze stroną przeciwległą) i dolną połowę piersi (blizna pionowa). Jeśli wymagane jest usunięcie dodatkowej tkanki, konieczne może być również poziome nacięcie w fałdzie podpiersiowej. Rany są zamykane szwami rozpuszczalnymi. W zależności od rozległości zabiegu dren jest zakładany na jedną lub dwie doby. Średni czas zabiegu to 3 godziny.  Szwy rozpuszczalne zminimalizują widoczne blizny po zabiegu, aby tym samym przyspieszyć proces gojenia ran i powrotu do zdrowia. Na piersi zakładane są specjalne opatrunki utrzymywane aż do wizyty kontrolnej.

Przez pierwsze dni po zabiegu można spodziewać się obrzęku, siniaków i ogólnego bólu, który może być łagodzony lekami przeciwbólowymi. Czucie w obrębie brodawek może być początkowo zaburzone, ale w miarę zmniejszania się obrzęklu będzie wracało. Pacjentki są często mile zaskoczone tym, jak szybko wraca się do zdrowia po tej operacji. Większość z nich powraca do codziennych zajęć w ciągu 1-2 tygodni. Przez okres 4 tygodni trzeba będzie nosić biustonosz pooperacyjny. Zmniejszenie objawów związanych ze zbyt dużym biustem odczuwalne jest natychmiast. Poprawy wyglądu piersi można spodziewać się w ciągu pierwszych tygodni po zabiegu, kiedy obrzęk ustąpi, a rany się zagoją. Wyniki redukcji piersi są trwałe.

Jeśli odczuwasz ból fizyczny lub inny dyskomfort spowodowany zbyt dużym biustem zapraszamy na konsultację z dr Szymonem Kołaczem. W jej trakcie dowiesz się, czy zmniejszenie piersi jest dla Ciebie odpowiednim zabiegiem operacyjnym.

Często zadawane pytania dotyczące redukcji piersi

Jak długo trwa operacja zmniejszenia piersi?

Średni czas operacji zmniejszenia piersi może wynieść od dwóch do czterech godzin. Twój chirurg może być w stanie oszacować, jak długo potrwa dana procedura.

Czy redukcja piersi jest ryzykowna?

Wszystkie operacje niosą ze sobą ryzyko powikłań. Jednak sama operacja zmniejszenia piersi jest zazwyczaj bardzo bezpieczna.

Najczęstszymi powikłaniami po redukcji piersi są infekcje, utrata czucia w sutkach oraz krwiaki. Większość pacjentów ma bliznę w kształcie lizaka, która otacza brodawkę i obejmuje linię prostą aż do fałdu podpiersiowego lub bliznę w kształcie kotwicy wzdłuż fałdu pod piersią. Blizna będzie początkowo czerwona, ale będzie się upodabniać do skóry otaczającej w ciągu następnego roku.

Czy zabieg zmniejszenia piersi jest bolesny?

Znieczulenie zostanie podane podczas zabiegu, ale należy spodziewać się bólu przez dwa do trzech dni po zabiegu. Zostaną Ci przepisane leki przeciwbólowe. Najczęściej pacjentki są bardzo zaskoczone jak mało dolegliwości bólowych odczuwają po zabiegu redukcji piersi. Jeśli ból trwa dłużej niż kilka dni lub staje się nie do zniesienia, natychmiast skontaktuj się Kliniką.

Ile kosztuje zmniejszenie piersi?

Całkowity koszt zmniejszenia piersi różni się w zależności od rodzaju zabiegu, wielkości redukcji oraz czy będzie wykonywany jednocześnie przeszczep tkanki tłuszczowej celem konturowania dekoltu. Dokładny koszt będzie do oszacowania podczas osobistej konsultacji lekarskiej.

Ile trzeba mieć lat, aby zmniejszyć piersi?

Operacja zmniejszenia piersi powinna być wykonywana tylko wtedy, gdy piersi są w pełni rozwinięte. Następnie można go wykonać u kobiet w każdym wieku.

Czy powinnam schudnąć przed zmniejszeniem piersi?

Jeśli planujesz zrzucić znaczną ilość kilogramów, powiedz o tym swojemu chirurgowi. Utrata masy ciała przed lub po operacji zmniejszenia piersi może mieć wpływ na uzyskany kształt piersi. Dlatego najlepiej wykonać zabieg po uzyskaniu docelowej wagi ciała.

Czy liposukcja może być stosowana do zmniejszenia piersi?

Tak. Liposukcja najczęściej jest wykorzystywana do konturowania kształtu piersi.

Czy zaleca się zmniejszenie piersi przed urodzeniem dziecka lub zmniejszenie piersi po urodzeniu dziecka?

Piersi często zmieniają rozmiar i kształt w trakcie i po ciąży, dlatego warto porozmawiać z chirurgiem o możliwości zajścia w ciążę po operacji zmniejszenia piersi.

Jeśli planujesz zajść w ciążę w przyszłości, operacja zmniejszenia piersi może ograniczyć twoją zdolność do karmienia piersią, szczególnie jeśli usunięto dużą ilość tkanki piersi lub jeśli operacja dotyczy przewodów mlecznych. Często po karmieniu piersią dochodzi do polaktacyjnego zaniku piersi co może bardziej wskazywać na konieczność wykonania zabiegu podniesienia/mastopeksji piersi, aniżeli redukcji.

Czy zmniejszenie piersi może spowodować raka piersi? Czy zmniejszenie piersi zmniejsza ryzyko raka piersi?

Ryzyko raka piersi różni się w zależności od osoby i nie wykazano, aby zmniejszenie piersi zwiększało lub zmniejszało to ryzyko.

Co mam nosić po operacji zmniejszenia piersi?

Pacjenci otrzymują biustonosz chirurgiczny pooperacyjny do noszenia przez cztery tygodnie po operacji, 24 godziny na dobę. Podczas wizyty kontrolnej Twój doktor Kołacz poinformuje Cię, czy powinnaś nadal nosić biustonosz chirurgiczny, czy też możesz nosić podobny, wybrany przez siebie. Poinformują Cię również, kiedy należy założyć tradycyjny biustonosz. Powszechnie zaleca się unikanie biustonoszy z fiszbinami przez trzy miesiące po operacji zmniejszenia piersi.

Kiedy mogę nosić normalny biustonosz po redukcji piersi?

Poczekaj, aż obrzęk chociaż częściowo ustąpi. Najlepiej wstrzymać się, aż do momentu zdjęcia biustonosza pooperacyjnego czyli około 4 tygodni. Po tym czasie możesz kupować nowe biustonosze, które będą pasować do Twojego nowego rozmiaru i kształtu piersi.

Jakie pytania najlepiej zadać chirurgowi zmniejszającemu piersi?

Czekam na pytania na każdym etapie procesu, ale szczególnie ważne jest, aby przyjść na konsultację dotyczącą redukcji piersi z listą pytań, wątpliwości lub czegokolwiek, o czym chciałbyś dowiedzieć się więcej. Oto kilka na początek:

Jakie są kwalifikacje Twojego chirurga plastycznego?

W jakich miejscach można wykonać zabieg?

Czy redukcja piersi jest dla mnie?

Jak może poprawić jakość mojego życia?

Jaką technikę chirurgiczną polecasz?

Jakie ryzyko wiąże się z tą procedurą?

Jak będzie wyglądać rekonwalescencja?

Jak będą wyglądać moje piersi z biegiem czasu?

Jakie są techniki zmniejszania biustu?

Jest wiele technik operacyjnych. Najważniejsze, aby chirurg plastyczny był wstanie dopasować indywidualnie odpowiednią technikę do pacjentki. Najczęściej stosowaną techniką operacyjną przez doktora Kołacza jest technika przy użyciu szypuły naczyniowej z blizna tylko wokół otoczki i pionową w kierunku fałdu podpiersiowego. Bardzo rzadko i w wyjątkowych sytuacjach, wykonuje dodatkową bliznę w fałdzie podpiersiowym. Dzięki temu czucie w obrębie brodawek jest zachowane, a pacjentki nie mają blizny w fałdzie podpiersiowym przez cała szerokość piersi.

Czy po operacji pozostają widoczne blizny?

Niestety po każdej interwencji chirurgicznej i nacięciu skóry pozostaje blizna. Początkowo jest ona mocno czerwona, dopiero w miarę upływu czasu blednieje i upodabnia się do skóry otaczającej. Taki proces dojrzewania blizny trwa u człowiek około 9 miesięcy. Oczywiście w tym czasie doktor Kołacz podpowie na wizytach kontrolnych, jakie dodatkowe czynności lub zabiegi można zastosować, aby blizny szybciej bledły, a ich wygląd był jeszcze lepszy. Dodatkowa odpowiednia technika szycia oraz dobrej jakości nici chirurgiczne pozwalają uzyskać bardzo dobre efekty. Blizna po redukcji piersi najczęściej jest linijna i cienka.

Czy po zabiegu redukcji piersi można karmić piersią?

Niestety należy się nastawić, że karmienie będzie niemożliwe. Zdarzają się sytuacje karmienia piersią po redukcji, ale raczej są to wyjątki niż reguła.

Kiedy po zakończeniu karmienia piersią mogę wykonać zabieg? Kiedy po ciąży mogę wykonać zabieg zmniejszenia piersi?

Można bezpiecznie operować po 6 miesiącach od zakończenia karmienia piersią lub 9 miesiąca po rozwiązaniu ciąży w przypadku braku karmienia piersią.