Profilaktyczna mastektomia

Profilaktyczna mastektomia to operacja usunięcia jednej lub obu piersi. Można zalecić tę operację, jeśli masz wysokie ryzyko zachorowania na raka piersi. Jeśli masz zmianę (mutację) genu BRCA1 lub BRCA2, ta operacja może znacznie zmniejszyć ryzyko raka piersi.

Co to jest profilaktyczna mastektomia?

Profilaktyczna mastektomia to operacja usunięcia jednej lub obu piersi. Zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi. Inne nazwy profilaktycznej mastektomii obejmują mastektomię zapobiegawczą lub mastektomię zmniejszającą ryzyko.

Kto może zdecydować się na profilaktyczną mastektomię?

Możesz zdecydować się na profilaktyczną mastektomię, jeśli masz czynniki ryzyka rozwoju raka piersi, takie jak:

• historia raka piersi w rodzinie: Ryzyko znacznie wzrasta, jeśli członek najbliższej rodziny, taki jak matka, córka lub siostra, miał raka piersi. Ryzyko jest jeszcze większe, jeśli ten członek rodziny miał raka piersi przed 50 rokiem życia.
  • osobista historia raka piersi: Jeśli masz już raka piersi w jednej piersi i potrzebujesz mastektomii, możesz zdecydować się na usunięcie drugiej piersi. Nie zmienia to jednak rokowania ani wskazań do dodatkowej terapii w leczeniu raka piersi.
  • pozytywne wyniki testów genetycznych: Testy genetyczne wyszukują zmiany genów (mutacje), takie jak geny BRCA1 lub BRCA2. Jeśli uzyskasz pozytywny wynik testu na te mutacje, możesz zdecydować się na profilaktyczną mastektomię.
  • radioterapia: Historia radioterapii klatki piersiowej, szczególnie w wieku od 10 do 30 lat, zwiększa ryzyko raka piersi.

Dlaczego wykonuje się profilaktyczną mastektomię?

Profilaktyczną mastektomie stosuje się w celu zmniejszenia ryzyka raka piersi. Może obniżyć ryzyko raka piersi o 90% lub więcej, ale nie gwarantuje, że nie zachorujesz na raka piersi. Dzieje się tak, ponieważ nie jest możliwe usunięcie wszystkich komórek gruczołu piersiowego, nawet w przypadku mastektomii. Pozostawione komórki piersi mogą nadal przekształcać się w raka.

Jakie są rodzaje profilaktycznej mastektomii?

Istnieje kilka rodzajów profilaktycznej mastektomii:

• obustronna (podwójna) mastektomia polega na usunięciu obu piersi.
  • jednostronna mastektomia usuwająca zdrową pierś u osób z rakiem drugiej piersi.
  • mastektomia oszczędzająca skórę usuwa sutek i otoczkę, a następnie usuwa tkankę piersi przez małe nacięcie.
  • mastektomia oszczędzająca sutek usuwa tylko tkankę piersi bez wycinania brodawki lub otoczki.
  • podwójna mastektomia z rekonstrukcją polega na usunięciu obu piersi i zrekonstruowaniu ich za pomocą implantów lub tkanek z innego obszaru ciała.

Co dzieje się podczas profilaktycznej mastektomii?

Podczas profilaktycznej mastektomii doktor Kołacz wykonuje nacięcie na piersi zgodnie z wcześniej zaplanowaną lokalizacją blizny. Następnie oddziela się tkankę piersiową od skóry i mięśni klatki piersiowej celem usunięcia jak największej ilości gruczołu piersiowego. W tym momencie gruczoł jest oznaczany i wysyłany do badania histopatologicznego i rozpoczyna się jednoczasowa rekonstrukcja piersi. W zależności od wybranej opcji może to być rekonstrukcja przy pomocy:

• ekspander tkankowy z późniejszą wymiana na implant piersiowy
  • implant piersiowy z zastosowaniem ADM lub bez ADM
  • ekspander tkankowy z następczą rekonstrukcją przy użyciu własnej tkanki tłuszczowej
  • przy użyciu tkanek własnych jak płat LD lub DIEP.

Przed zamknięciem rany zakłada się dreny celem odprowadzenia nadmiaru krwi i chłonki. Najczęściej są one utrzymywane 2-14 dni. Rana zamykana jest przy pomocy szwów rozpuszczalnych i następnie zakładany jest specjalny biustonosz uciskowy pooperacyjny.

Profilaktyczna mastektomia trwa zwykle od dwóch do trzech godzin. Operacja potrwa dłużej, jeśli w tym samym czasie będziesz miała rekonstrukcję piersi.

Co dzieje się po profilaktycznej mastektomii?

Po profilaktycznej mastektomii zostaniesz w szpitalu na noc. Na następny dzień będą zmienione opatrunki, aby sprawdzić czy rany goją się prawidłowo. Jeżeli nie będzie przeciwskazań zostaniesz wypisana do domu celem dalszego leczenia w trybie ambulatoryjnym. Przez pierwsze 6 tygodni trzeba będzie unikać intensywnego wysiłku fizycznego oraz przez 4 tygodnie nosić biustonosz uciskowy 24 godziny na dobę – można zdjąć do kąpieli. Przez pierwsze 2 tygodnie trzeba będzie unikać spania na brzuchu. Podczas każdej wizyty kontrolnej dostaniesz indywidulanie dopasowane zalecenia aby przebieg rekonwalescencji przebieg jak najlepiej.

Jakie są zalety profilaktycznej mastektomii?

Jeśli masz wiele czynników ryzyka raka piersi, profilaktyczna mastektomia znacznie zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi. Czasami potrafi poprawić także wygląd piersi, ale nie powinno to być motywacją do wykonania zabiegu.

Jakie jest ryzyko lub powikłania profilaktycznej mastektomii?

Profilaktyczna mastektomia niesie ze sobą, tak jak każdy zabieg operacyjny, ryzyko:

• krwawienia
  • infekcji
  • utraty czucia w piersi
  • rozejścia się rany
  • ryzyko choroby zatorowo-zakrzepowej
  • oraz wielu innych opisanych w literaturze o których dodatkowo będziesz poinformowana podczas konsultacji.

Istnieje również ryzyko niezadowolenia z wyglądu ciała po zabiegu. Możesz zmagać się z psychologicznymi skutkami utraty jednej lub obu piersi, dlatego istotne jest porozmawianie z psychologiem przed zabiegiem operacyjnym. Ci profesjonaliści mogą pomóc poradzić sobie z trudnymi emocjami.

Jaki jest czas rekonwalescencji po profilaktycznej mastektomii?

Czas rekonwalescencji po mastektomii jest różny. Początkowa rekonwalescencja trwa średnio od trzech do czterech tygodni. Powrót do zdrowia może zająć do ośmiu tygodni, jeśli miałaś również rekonstrukcję piersi.

Kiedy powinnam zobaczyć się z lekarzem po operacji?

Niezależnie od zaplanowanych wcześniej wizyt kontrolnych, zadzwoń do swojego lekarza po profilaktycznej mastektomii, jeśli wystąpią:

• krwawienie
  • gorączka
  • ból, który nie ustępuje po kilku tygodniach
  • zaczerwienienie lub obrzęk, który nie ustępuje
  • ciepło wokół nacięć chirurgicznych.

Jak bolesna jest profilaktyczna mastektomia?

Klatka piersiowa i ramiona mogą być bolesne przez kilka lub kilkanaście dni po profilaktycznej mastektomii. Zazwyczaj ból można złagodzić za pomocą leków dostępnych bez recepty.

Profilaktyczna mastektomia to operacja mająca na celu zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka piersi. Możesz być kandydatem do zabiegu, jeśli masz wysokie ryzyko raka piersi, takie jak mutacja genu lub wywiad rodzinny. Podczas profilaktycznej mastektomii chirurg usuwa jedną lub obie piersi. Możesz również poddać się rekonstrukcji piersi za pomocą implantów lub własnej tkanki. Więcej informacji uzyskasz podczas konsultacji.